Ons duurzaam engagement
Een verantwoorde productie: recyclage van afval, hernieuwbare energie, vermindering van emissies en klimaatengagement via SBTi.
Sinds 2018 zetten Les Galettes de Luc zich in voor een gestructureerde, concrete en meetbare milieuaanpak, die geïntegreerd is in het volledige productieproces.
Elke stap is erop gericht de impact te verminderen:
- 96 tot 98% van het afval wordt gerecycleerd of gevaloriseerd.
- Onverkochte producten en productieafval, die wij maximaal proberen te beperken, worden via biomethanisatie omgezet in energie.
- Tussen 2022 en 2023 werden 257 zonnepanelen geïnstalleerd.
- Het energieverbruik wordt geoptimaliseerd dankzij systemen voor thermische opslag, zowel warmte als koude, waarmee de op de site geproduceerde energie kan worden teruggewonnen en hergebruikt.
In het kader van voortdurende verbetering wordt sinds 2024 elk jaar een koolstofbalans opgemaakt, om de ingevoerde acties nauwkeurig op te volgen.
In 2025 sluit Les Galettes de Luc zich aan bij het SBTi-initiatief (Science Based Targets initiative), met doelstellingen die afgestemd zijn op een scenario waarbij de opwarming beperkt blijft tot 1,5 °C.
Deze aanpak gaat gepaard met concrete resultaten, met een vermindering van de emissies met –11,47% voor scope 1 en 2.
In 2026 heeft het bedrijf een nieuwe stap gezet met de overstap naar 100% gecertificeerde groene elektriciteit.
Tegelijk loopt er een denkoefening over de evolutie van het wagenpark en de ontwikkeling van oplossingen voor energieopslag via batterijen.







